Specjalista SEO – Kim jest i czym się zajmuje

Specjalista SEO – Kim jest i czym się zajmuje – w dobie Internetu, znaczna część przedsiębiorców przeniosła swoje firmy do sieci. Umożliwia to wprawdzie dotarcie do znacznie szerszego grona potencjalnych klientów, ale wymusza na firmie dostosowanie strategii marketingowej oraz kampanii reklamowej do nowego środowiska. Istotne staje się nie tylko to, w jakich kanałach się reklamować, ale także  – a może przede wszystkim – jakie treści w nich umieszczać, aby dotrzeć do docelowych odbiorców, których najpierw musimy zidentyfikować. Gdzie w tym wszystkim miejsce dla specjalisty SEO? W czym może nam on pomóc i co powinien robić, aby jego obecność w firmie przynosiła zyski?

Co to takiego SEO?

Pod tajemniczy skrótem SEO kryje się Search Engine Optimization, czyli zespół zabiegów, których celem jest poprawienie widoczności witryny internetowej w naturalnych (organicznych) wynikach wyszukiwarki internetowej. Im wyższą pozycję na stronach z wynikami wyszukiwania zapewni nam specjalista SEO, tym większe prawdopodobieństwo odwiedzin Internautów oraz dokonania konwersji, na której nam zależy (może to być np. zapis na newsletter, zarejestrowanie w sklepie, dokonanie zakupu towaru lub rezerwacja terminu usługi). W ten sposób kreujemy markę naszej firmy oraz generujemy dochód ze sprzedaży.

Celem strategii SEO jest wyprzedzenie myśli Internautów i przewidzenie, jakich towarów, usług lub innych rzeczy będą oni szukali w Internecie. Oznacza to analizę słów kluczowych w treściach zawartych na stronie i ocenę zachowania wyszukiwarki. To także część szerszego procesu optymalizacji witryny, na który składają się także: analiza przeszkód w indeksowaniu witryn przez roboty indeksujące oraz niezbędną modyfikację kodu witryny.

Jakie działania SEO wyróżniamy?

Specjaliści SEO https://www.adamgrabowski.guru/specjalista-pozycjonowanie-seo/ wyróżniają dwie części strategii SEO. Pierwsza z nich to optymalizacja witryn pod kątem słów kluczowych i innych, wspomnianych już problemów. To tak zwane działania on-site

Drugą częścią SEO jest tzw. link building, czyli działania off-site. Polegają one na pozyskaniu dla witryny linków ze stron uznanych przez wyszukiwarkę, jako wartościowe (np. wikipedia albo strony rządowe lub witryny organizacji NGO). Ranga zaufania stała się jednym z istotniejszych czynników w procesie poprawiania widoczności strony w wyszukiwarce, dlatego specjaliści SEO dbają o to, by link były jak najwyższej jakości.

Co to takiego Black Hat SEO?

Praktyki Black Hat SEO to działania niezgodne z polityką wyszukiwarek, niepożądane i zwalczane przez skomplikowane algorytmy będące częścią systemów indeksujących i wyszukujących treści. Przykładami takich technik może być np. upychanie za wszelką ceną jak największej ilości słów kluczowych. W efekcie taki tekst jest merytorycznie bezwartościowy dlatego wyszukiwarki coraz częściej rozpoznając je, eliminują takie treści z indeksacji.

Inną nieuczciwą praktyką jest handlowanie linkami tylko po to, by strona miała jak najwięcej referencji w Internecie. Często niestety są to linki słabej jakości lub wręcz puste.

Rolą specjalisty SEO jest rozróżnienie Black Hat SEO od White Hat SEO po to, by stosować te ostatnie. Strategie SEO często łączą ze sobą kilka branż, jak content writing, marketing ukierunkowany na social media oraz optymalizację witryn pod urządzenia mobilne, jak smartfony i tablety.

Co musi umieć specjalista SEO?

To dobry przykład między teorią, a praktyką. W teorii, specjalista SEO to wykwalifikowany informatyk specjalizujący się w funkcjonowaniu sieci, kreatywny pisarz oraz statystyk umiejący opracowywać dane. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że to niemożliwe.

W praktyce, techniczne umiejętności się przydają, ale nie musimy ich opanowywać aż tyle. Dobry specjalista SEO zna podstawy kodowania oraz podstawy funkcjonowania serwerów. Z drugiej jednak strony równie ważne, jeśli nie ważniejsze, są umiejętność pisania wartościowej treści, a także zlecania jej odpowiednim osobom oraz oceny efektu ich pracy. Podstawowy zestaw umiejętności należy opanować w obu obszarach, ale najprawdopodobniej będziemy specjalizowali się tylko w jednym

Najciekawszym elementem w pracy specjalisty SEO jest konieczność za zmianami, jakie cyklicznie wprowadza w swoich algorytmach Google. Bardzo często jest to nawet kilka setek zmian rocznie. W tym zawodzie nie ma miejsca na rutynę i sztampową pracę. To ciągła zmiana, która wymusza naukę i dostosowywanie strategii – podobnie jest u specjalisty Google Ads https://www.adamgrabowski.guru/specjalista-google-adwords/

Praca Specjalisty SEO to także współpraca z ludźmi, umiejętność rozszyfrowania ich oczekiwań i celów biznesowych. Ogromną satysfakcję przynosi obserwacja wzrostu w statystykach takich, jak Google Analytics, który przekłada się na sukces firmy, udany projekt i wynagrodzenie.

Gdzie warto szukać pracy?

Oferta rynkowa jest bogata. Możemy szukać zatrudnienia w agencjach reklamowych, które chętnie zatrudniają nowe, prężne osoby. Dobrym miejscem do szukania pracy są także firmy pozycjonerskie, które specjalizują się z podnoszeniu widoczności stron internetowych w SERP, czyli stronach z wynikami wyszukiwania.

Początkujący Specjalista SEO https://www.bots24.pl/jakie-znaczenie-w-prowadzeniu-biznesu-ma-seo/ może liczyć na wynagrodzenie w wysokości 3-4 tysiące złotych netto, ale wraz ze wzrostem doświadczenia, pensja staje się coraz bardziej atrakcyjna. Wiele zależy także od realizowanych projektów dlatego, że często system wynagrodzenia specjalistów SEO ma charakter premiowy.