Polisa OCP – czy warto?

    Osoby zajmujące się transportem towarów – czy to w kraju, czy za granicą – wiedzą, jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa. Przecież na drodze mogą stać się bardzo różne rzeczy i niestety nie zawsze jesteśmy w stanie je przewidzieć. A kiedy nie zostaną przewidziane, tym trudniej jest im zapobiec. Nieszczęśliwe wypadki są nie tylko kłopotem, dramatem i traumą, ale także generują duże koszty. Samo opóźnienie w dostawie towaru to strata, a towar też ma swoją wartość. Dlatego warto wykupić OCP przewoźnika i cieszyć się spokojem, oczywiście nie tracąc czujności. Pieniądze stracone wyniku siły wyższej jesteśmy w stanie odzyskać, ale czasu straconego przez te wszystkie problemy, komplikacje i formalności nic nam już nie zwróci.

Polisa OCP gwarantuje, że usługi świadczone przez firmę transportową są bezpieczne. A nawet nie tylko same usługi, czyli transport z miejsca na miejsce, ale także sam towar, pojazd i kierowca – tak, to wszystko jest bezpieczniejsze dzięki ubezpieczeniu. Oznacza to, że w przypadku niewykonania lub zaniedbania usługi transportu, strona która na tym traci otrzymuje pieniądze na pokrycie tych strat. Ważne, by każdy przewóz był określony w umowie, bo inaczej żadna polisa nam nie pomoże. Umowa musi być pisemna. To wszystko jest zapisane w przepisach prawa, które można sobie samodzielnie znaleźć w sieci. Wymagania, warunki, dozwolone opcje w umowach – o tym należy się dowiedzieć jak najwięcej, zanim się przystąpi do poszukiwania najlepszej opcji dla siebie i swojej firmy.

Warto nadmienić, że korzyści z wykupienia OCP przewoźnika są wielkie zarówno dla firmy transportowej, jak i dla klienta. W razie nieszczęścia, na przykład zaginięcia kierowcy z towarem lub wywrócenia ciężarówki, to towarzystwo ubezpieczeniowe pokrywa klientowi straty. Dzięki temu przewoźnik unika tej wątpliwej przyjemności, a także nie musi udowadniać okoliczności siły wyższej i innych trudnych do udowodnienia rzeczy. Kwoty do zapłaty mogą sięgać wielu tysięcy złotych lub nawet euro, więc nie warto ryzykować. Natomiast klient nie musi walczyć o swoje pieniądze, nie musi pozywać nikogo do sądu ani czekać, aż przytłoczony katastrofą przewoźnik zbierze się na tyle, by wypłacić pieniądze za straty. Szybki przelew od firmy ubezpieczeniowej i sprawa się kończy. To piękne i proste i aż dziwne, że nie każdy przewoźnik wykupuje tę wspaniałą polisę. Oczywiście są to duże koszty, ale uczucie bezpieczeństwa i brak odpowiedzialności za wypadki są na pewno tego warte.

Przed jakimi zdarzeniami dokładnie chroni nas OCP przewoźnika? Jest to najczęściej indywidualnie ustalane pomiędzy stronami umowy, ale standardowo można wymienić kilka przykładów takich zdarzeń. Są to na przykład kradzieże. Kiedy kierowca ciężarówki śpi lub uda się na zakupy, jego towar może ulec kradzieży nawet mimo należytego zabezpieczenia pojazdu. Pomysłowość złodziei nie zna granic. Kolejną okolicznością, w wyniku której klient ponosi straty, jest na przykład uszkodzenie lub całkowite zniszczenie jego towaru z powodu wypadku drogowego. To bardzo ważny punkt, bo wypadki drogowe zdarzają się zawsze właśnie na drogach, a przecież to po nich przewozi się towary. Opóźnienie w dostawie towaru też może przynieść straty. Na przykład wtedy, kiedy klient chce z niego coś wyprodukować, i to coś zostało już zamówione przez jego klienta. W przypadku opóźnienia w dostawie surowców dojdzie też do opóźnienia w produkcji, więc producent poniesie koszty związane z niedotrzymaniem terminu wyprodukowania produktu. Na szczęście OCP przewoźnika pokryje także te koszty. A dlaczego transport może się spóźnić? Winna może być na przykład awaria pojazdu lub utrudnienia na drodze, takie jak korki czy protesty pracowników budowy wiaduktu. Wtedy nie ma wyjścia, czas płynie, straty rosną, i tylko polisa może oszczędzić wielu kłopotów związanych z taką nieprzyjemną sytuacją. Jednak to nie jest tak, że płacimy za polisę i nie musimy się o nic martwić. Najczęściej wypłata środków zostanie dokonana dopiero wtedy, kiedy będzie pewność, że przewoźnik maksymalnie zadbał ze swej strony o bezpieczeństwo transportu i nie naruszył żadnych zasad BHP podczas przewozu towaru. Jeśli się nie przestrzega tych regulacji, może dojść do niewypłacenia odszkodowania. Jest to logiczne i wydaje się uczciwe, a jednak są podobno firmy, które dopuszczają sytuacje, gdy wypadek zaistniał z winy spedytora lub kierowcy i nawet wtedy wypłacają środki na pokrycie strat związanych z tym błędem. Wiadomo, każdy ubezpieczyciel chce przyciągnąć jak najwięcej klientów i robi wszystko, by skusić jak najlepszym OCP przewoźnika. Dlatego zanim zdecydujemy się na konkretną polisę, trzeba sprawdzić, czy nie ma bardziej korzystnych. A po podpisaniu umowy przewoźnik od razu podnosi swoją wartość jako rozsądny kierownik, którego firma jest profesjonalna i dba o klientów, ich pieniądze oraz powierzone przewoźnikowi towary. Prędzej czy później taka dbałość zostanie zauważona i doceniona, owocując dużą liczbą stałych, zadowolonych oraz wciąż napływających nowych klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *