Jak wybrać lawetę?

Jak wybrać lawetę? Wybór właściwej lawety ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników dróg. Laweta musi być dostosowana do holowanego pojazdu. Czasami znalezienie lawety o wystarczającej pojemności może stanowić nie lada problem. Gdy przyczepa lub pojazd holowniczy będzie cięższy niż 3000 kg, jego opcje staną się ograniczone.

Znalezienie niezbędnych informacji

 

Instrukcje obsługi będą zawierały specyfikacje holowania. Będą one potrzebne do podjęcia właściwych decyzji. Jednak, jeśli dopiero zastanawiamy się, jaki pojazd kupić, znalezienie takich informacji może być żmudne. Pamiętajmy, że specyfikacja holowania może się zmieniać z roku na rok, w zależności od modelu, a nawet w obrębie tego samego modelu, w zależności od dokładnej specyfikacji pojazdu. Musimy być pewni, że uzyskane informacje są zbieżne z danymi, zawartymi w podręczniku pojazdu. Jeśli mamy wątpliwości co do dokładności informacji, zawsze możemy poszukać potwierdzenia u producenta pojazdu.

Trwałość pojazdu

Jak wybrać lawetę?

O ile stosunkowo łatwo jest wybrać odpowiedni pojazd holujący, opierający się wyłącznie na wymogach prawnych, o tyle wybór trwałego, przystępnego cenowo i racjonalnie bezproblemowego pojazdu, może być znacznie trudniejsze. Istnieje szereg czynników, które należy wziąć pod uwagę, aby być zadowolonym ze swojego wyboru. Lekki pojazd, taki jak samochód osobowy, może być zadowalający dla sporadycznego holowania, ale jeśli planujemy holowanie ciężkiego pojazdu lub daleko, musimy wybrać coś solidniejszego. Jednak, chociaż duże 4WD może być dobrym wyborem, jeśli chcemy dużo holować, zastanówmy się nad czymś innym. Większy rozmiar, trudności w parkowaniu, duże zużycie paliwa i bardziej kosztowna konserwacja mogą szybko nas zmusić do nowego zakupu. Warto również sprawdzić zdolność holowania pojazdu w stosunku do masy przyczepy – ale nie tylko pod względem prawnym. Holowanie może być trudne w dowolnym momencie, tym bardziej, gdy przyczepa znajduje się na maksymalnej wysokości pojazdu holowniczego lub zbliża się do niego. Tam, gdzie to możliwe, wybierzmy pojazd, który ma większą zdolność holowania niż masa przyczepy, więc istnieje margines rezerwy. Teoretycznie, im większy margines, tym lepiej, oczywiście w granicach rozsądku. Jednak przy wyborze lawety do holowania  cięższego pojazdu, duży margines może być nie osiągalny, ponieważ wybór odpowiednich lawet będzie ograniczony.

Dopasowanie pojazdu do wymagań holowania

Sprawdzenie specyfikacji producenta może być trudne. Tylko dlatego, że określony pojazd ma wystarczającą zdolność holowania, nie możemy przyjąć, że będzie przydatna lub trwała. Wynajem autolaweta uwzględnia wszystkie te czynniki. Czasami patrząc tylko na ulotki, może nam być ciężko stwierdzić, który pojazd do holowania wybrać. Naprawdę, nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Najlepiej jest porozmawiać z osobami, które zajmują się holowaniem. Zapytajmy o wagę, jaką pojazdy są w stanie ciągnąć, jak radzą sobie z ładunkiem, jakie są najczęstsze problemy i sposoby radzenia sobie z nimi i jakie zmiany lub dodatki były potrzebne. Większość osób chętnie podzieli się swoimi doświadczeniami.

Benzyna, Diesel czy LPG

Warto zastanowić się nad samochodem z silnikiem Diesla. Wiele silników wysokoprężnych nadaje się dobrze do holowania, ponieważ ich generalnie wysoki moment obrotowy i krzywa niskiego momentu obrotowego są dobrze dostosowanego do tego zadania. Jednak samo spojrzenie na arkusz specyfikacji lub ulotkę, nie musi nam dać prawdziwego obrazu możliwości pojazdu. Dzisiaj możemy znaleźć silniki Diesla 2 i 2,5-litrowe o podobnej charakterystyce mocy i momencie obrotowym co silniki o znacznie większej pojemności. Diesle o mniejszej pojemności, które w dużym stopniu polegają na turbosprężąrkach i nowoczesnej technologii, mogą nie być wydajne tak, jak silnik o większej pojemności, w małym stopniu zależny od turbosprężarki. Do holowania lepszy będzie silnik o stosunkowo mniejszej mocy i mniejszym obciążeniu. Silniki wysokoprężne są lepsze, jeśli chodzi o ekonomikę zużycia paliwa. Jednak jeśli nie pokonujemy dużych odległości lub nie zużywamy dużo paliwa, możemy wybrać silnik na benzynę. Pamiętajmy, że Diesel jest droższy niż benzyna. Ponadto jest bardziej kosztowny niż w obsłudze, ponieważ części, np. filtry mogą być znacznie droższe. Olej napędowy jest łatwiej dostępny niż benzyna, nawet w odległych regionach. Może być to pomocne, jeśli planujemy jeździć w różne miejsce. Jednak nie odrzucajmy od razu silników benzynowych. Mogą nie mieć takiego momentu obrotowego jak diesel, ale są tańsze w zakupie i utrzymaniu. Jednak wzrost zużycia paliwa w czasie holowania jest prawdopodobnie znacznie większy niż w przypadku Diesla. Alternatywnie, zamiast płacić dodatkowo za silnik Diesla, możemy rozważyć LPG. Zmniejsza koszty paliwa i jest szeroko dostępny. Staje się coraz bardziej popularny. Jeśli decydujemy na częste holowanie, liczmy się z większymi środkami na serwisowanie i konserwację. Harmonogramy konserwacji pojazdów zwykle określają, jakie dodatkowe usługi serwisowe są wymagane.