Jak dobrze prowadzić biuro rachunkowe
Jak dobrze prowadzić biuro rachunkowe: każdy księgowy marzy o tym, aby prowadzić swoje własne biuro rachunkowe. Marzenia marzeniami, a rzeczywistość rzeczywistością – na otwarcie własnej działalności wciąż decyduje się niewielu księgowych. Rzeczywiście, konkurencja na rynku jest duża, co skutecznie odstrasza potencjalnych przedsiębiorców. Jak prowadzić biuro księgowe, aby przynosiło ono zyski? Odpowiadamy.
Jak otworzyć biuro rachunkowe?
Na początku zastanówmy się, co w ogóle jest nam potrzebne do otwarcia biura rachunkowego? Jest to działalność, która skupia się na prowadzeniu księgowości firm, a także spraw podatkowych czy innych związanych z finansami. Czy biuro rachunkowe może otworzyć jedynie księgowy? Nie. Jeszcze do niedawna obowiązywały specjalne regulacje dotyczące biur rachunkowych. Dziś nie ma po nich śladu. Biuro rachunkowe może otworzyć każdy, kto tylko ma na to ochotę. Niemniej jednak wiedza księgowa i podatkowa będzie ogromnym atutem. Pomoże ona w prowadzeniu biura rachunkowego. Najtrudniejszym zadaniem dla biur rachunkowych jest oczywiście pozyskanie klienta. Biura rachunkowe oferują coraz więcej: doradztwo podatkowe, doradztwo podatkowe czy finansowe, dlatego warto też dobrze przemyśleć swoją ofertę. Tymczasem na początku powinniśmy mieć przynajmniej kilku klientów, którzy będą chcieli skorzystać z naszych usług. Niestety, pozyskanie klienta jest procesem trudnym i czasochłonnym. To właśnie w początkowym okresie czeka nas najwięcej wydatków, zatem dobrze zapewnić sobie jakieś przychody na początek. Właściciele biur rachunkowych powinni posiadać także dobry biznesplan oraz koncepcję rozwoju przedsiębiorstwa. Może ona dotyczyć poszerzenia oferty lub sposobów pozyskiwania nowych klientów.
Księgowy – manager
Dobry właściciel biura rachunkowego to przede wszystkim dobry manager. Może on oczywiście prowadzić księgi rachunkowe klientów – pełną księgowość lub uproszczoną. Pamiętajmy jednak, że nie może on wejść w rolę pracownika. Wyjątkiem jest, gdy właściciel jest zarówno jedyną osobą zatrudnioną w biurze. Jeśli jednak zatrudniamy pracowników, to musimy wejść w rolę managera, a dopiero później osoby, która zajmuje się prowadzeniem księgowości. Nie oznacza to jednak, że właściciel biura rachunkowego nie musi być na bieżąco ze zmianami w prawie bilansowym i podatkowym. To właśnie z tego względu dobry właściciel biura rachunkowego jest też księgowym. Pracownicy często przychodzą do niego po poradę lub na skargę, jeśli nie mogą poradzić sobie z wymaganiami konkretnego klienta. W sytuacji, gdy właściciel nie posiada wiedzy księgowej, powinien on zatrudnić księgowego z wieloletnim doświadczeniem. Może on objąć posadę głównego księgowego, a zarazem doradcy. Właściciel biura rachunkowego powinien zwracać uwagę także na pracowników, ich potrzeby i skargi. Pracownicy stanowią bowiem filar każdej firmy. Nie można oczekiwać od nich jedynie lojalności wobec biura i klientów. Czasami bowiem klient nie ma racji, a spór pomiędzy nim, a pracownikiem może zakończyć się wypowiedzeniem umowy przez jedną ze stron. Czasami lepiej jest stracić jednego klienta, niż dobrego pracownika.
Odpowiedni dobór klientów
W biurach rachunkowych obowiązuje zasad, że im więcej klientów, tym lepiej. Firmy przecież zamykają się bądź zawieszają działalność, zatem dobrze jest mieć więcej klientów, choćby na wszelki wypadek. Ważny jest jednak odpowiedni dobór klientów. Nie bazujmy na jednym, kluczowym kliencie i kilku drobniejszych. W działalności gospodarczej liczy się bowiem różnorodność. Jeśli kluczowy klient zrezygnuje z naszych usług, to może to poważnie zagrozić funkcjonowaniu biura rachunkowego. Oczywiście dobór klientów jest trudnym zadaniem, dlatego musimy poświęcić temu zagadnieniu dużo czasu. Musimy do klientów dopasować także ofertę. Jeśli bowiem celujemy w mniejsze firmy, to konieczne jest rozbudowanie oferty dla takich przedsiębiorców. Jeśli zaś chcielibyśmy pozyskać większe firmy do obsługi, to musimy wdrożyć także dodatkowe usługi, na przykład kompleksową opiekę nad finansami firm.
Zobacz również:
Dobra reklama kluczem do sukcesu
Pozyskanie klientów dla biura rachunkowego wymaga odpowiedniej reklamy. Bez tego nie odniesiemy w tej, ani w żadnej innej branży, sukcesu. Reklama powinna bazować przede wszystkim na odpowiedniej ofercie. Musimy rozeznać potrzeby lokalnego rynku i dopasować ofertę właśnie do nich. Najczęściej bowiem klientami biura rachunkowego zostają lokalne firmy. Inaczej jest przypadku, gdy otwieramy biuro rachunkowe online. Wtedy też powinniśmy postawić głównie na reklamę internetową. To właśnie w sieci będziemy szukać klientów, a oni będą także poszukiwać biura poprzez internet.
Obecnie w Polsce działa wiele biur rachunkowych. Niemniej jednak to skuteczne zarządzanie sprawia, że część z nich utrzymuje się na rynku. Tam, gdzie zarządzania brakuje, najczęściej dochodzi do ogłoszenia upadłości biura rachunkowego. Jest to bowiem trudna działalność, która jednak może być bardzo dochodowa, jeśli dobrze ją poprowadzimy. Każdy właściciel biura musi jednak postawić na dobre zarządzanie nim.